We hebben bij de Veeralleeflat niet veel tuin, maar er groeien wel planten, die interessant genoeg zijn om […]
Lees meerDe foto’s hieronder geven een indruk van de veranderingen in de omgeving van de Veeralleeflat.
Eeuwenlang zijn er pogingen gedaan om te komen tot een waterverbinding tussen de IJssel en Zwolle. Zie deze pagina uit Dagblad de Stentor. Op 24 augustus 1819 werd uiteindelijk de Willemsvaart geopend. Het kanaal verbond de IJssel via de Katerveersluizen met de Stadsgracht rond het centrum van Zwolle en het Zwarte Water. Schepen konden nu vanaf de IJssel, via Zwolle en Zwartsluis naar Meppel en van daaruit nar het noorden van Nederland varen.
Na de Tweede Wereldoorlog werd de scheepvaartroute langs het hart van de stad steeds meer ervaren als een probleem. Het toenemend autoverkeer, over smalle wegen en verouderde bruggen, die vaak geopend waren, maakte een nieuwe scheepvaartverbinding met de IJssel noodzakelijk. In 1966 werd de nieuwe verbinding, Het Zwolle-IJsselkanaal, geopend. Het deel van Willemsvaart dat wijd uitwaaierde bij de aansluiting met de Stadsgracht werd gedempt. Ook de kolenhaven, op de plaats van het oude postgebouw, was niet meer nodig. In de jaren tachtig van de vorige eeuw werd het resterende stuk water van de Willemsvaart versmald tot de huidige breedte.
Rechts van het kanaal De Veerallee, links het Jodendijkje (gezien vanaf het centrum). Die laatste naam is vervangen door Willemsvaart en is nu de weg waaraan de Veeralleeflat ligt.
Op de achtergrond was het overkapte PTT-perron. Hier kwamen de rode posttreinen aan. De post was onderweg voorgesorteerd. De zakken met post werden in het PTT-Postgebouw verder gesorteerd.
Dolf Henneke was persfotograaf van de Zwolsche Courant en woonde in deze wijk. Hij maakte deze foto in de jaren ’70. Dolf is de vader van Hetty Huisman, die eerst in de Wilhelminastraat en nu nog in de Julianastraat woont. Zij verzorgt in het wijkblad, Kwartaaltje, een eetrubriek.
In 1974 was het in Zwolle nog niet gebruikelijk een appartement te kopen. Onder andere met deze poster werden potentiële kopers aangetrokken.
Toen de Veeralleeflat in 1974 gereed kwam lag deze aan de rand van de stedelijke bebouwing.
Dit is een foto van het uitzicht vanuit de Veeralleeflat anno 1974. De brede Willemsvaart werd in de jaren tachtig deels versmald om het wegverkeer meer ruimte te geven. Dit werd de Nieuwe Veerallee. Tot die tijd reed het verkeer over de Veerallee (nu de parallelweg aan de overkant met de lindebomen). Links langs het water lag het Jodendijkje (nu de Willemsvaart), dat liep naar de Joodse Begraafplaats. Deze begraafplaats lag op de plek van de parkeerplaats van het huidige Dinoland. De Joodse begraafplaats is in 1981 onder rabinaal toezicht verplaatst. Helemaal achteraan op de foto ziet u het gebouw van het huidige Vitens. Op de voorgrond het in aanbouw zijnde pand van voormalig Nissandealer Selles. (nu wordt dit pand onder meer verhuurd aan Welzorg). Daarachter is de Peugeotgarage zichtbaar.
De boerderijen zijn voor een groot deel verdwenen om plaats te maken voor de kantoren in Hanzeland en de woonwijk Zwolle-Zuid. De spoorwegovergang op de foto lag ongeveer op de plaats van de huidige fietstunnel en leidde naar de boerderijen aan De Lure. De Lure is vervangen door de Koggelaan en daarachter ligt nu de IJsselallee.
In 1997 werd het Themapark Ecodrome geopend. Het opvallende gebouw is tegen een symbolische bedrag overgenomen van de Floriade in Zoetemeer. Na plaatsing werd de glaspui aangebracht. Het themapark, inclusief Natuurmuseum, is na 15 jaar gesloten. Het terrein en gebouwen biedt nu plaats aan Dinoland.
De Peugeotgarage, de blauwe doos, valt ook op de foto duidelijk op. Tussen de Peugeotgarage en het gebouw van Welzorg stond het veilinggebouw van Hekkert. Dit is gesloopt en in 2016 opende DeltaWonen hier haar nieuwe magazijn. De woonhuizen op de voorgrond zijn de enige gebouwen, die er al stonden voordat de Veeralleeflat werd gebouwd.
Op de foto is het begin van de reconstructie van het kruispunt Westerlaan – Rieteweg – Willemskade – Nieuwe Veerallee te zien. De muur rond het terrein van het Postgebouw is hier al verwijderd. Veel oude bomen zijn inmiddels gekapt om plaats te maken voor de vrije busbanen (Hoogwaardig Openbaar Vervoer).
In 2017 werd begonnen met de bouw van de busbrug over het spoor achter het oude postgebouw, tegenwoordig Citypost. Sinds februari 2019 loopt de brug achter het gebouw en verbindt het kruispunt Rietseweg – Willemskade – Nieuwe Veerallee met het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het station. Het zicht vanaf de Veeralleeflat is door de komst van de brug veranderd, 1200 lijnbussen maken er dagelijks gebruik van. Bij het aangaan van nieuwe consessies, eind 2020, is het busvervoer overgestapt op elektriciteit.
In het najaar van 2019 werden de vergunningen afgegeven om het oude Postgebouw (tussen spoor naar Kampen en de Westerlaan) te renoveren. Begin 2021 werd begonnen met de grootschalige sloop. Na de sloop blijft alleen het karkas overeind en krijgt het gebouw een volledig nieuwe schil en ingangspartij. De op- en aanbouw, die die na de jaren zeventig van de vorige eeuw zijn toegevoegd verdwijnen. Een deel van het parkeerterrein, grenzend aan de Willemskade, wordt waarschijnlijk (laag) bebouwd.
De komende tientallen jaren zal de omgeving van de Veeralleeflat verder veranderen. Langs de Willemsvaart zal, zoals het nu naar uitziet, meer woningbouw komen; het bedrijfsleven zal hiervoor terrein inleveren.
De tekening hieronder geeft een impressie van hoe de Willemsvaart er in de toekomst wellicht uitziet.
In 2021 kwam bij Uitgerij Waanders Zwolle het boek uit met de titel:
‘Van Veerallee naar Katerveer’. Het boek (176 pagina’s) geschreven door Wim Coster, schrijver, historicus en inwoner van het Veeralleekwartier, gaat over de ontwikkeling van dit gebied van 10 vierkante kilometer. Het begint in de prehistorie en loopt tot de tegenwoordige tijd.
Meer over de toekomstige ontwikkelingen:
Site van de Gemeente Zwolle, zoekwoord Spoorzone.
We hebben bij de Veeralleeflat niet veel tuin, maar er groeien wel planten, die interessant genoeg zijn om […]
Lees meerDe Nieuwe Veerallee wordt groener, rustiger en er komt meer ruimte voor water en ontmoeting. Op 9 oktober […]
Lees meerEen paar jaar geleden namen enkele bewoners het initiatief het terrein rond de buurtcontainers schoon te maken. Dat […]
Lees meerMag ik op het balkon koken of barbecueën? Ik wil een zonnescherm. Ik wil een airco installeren. Ik […]
Lees meerVia de gratis WhatsApp-groep “Marktplaats Veerallee” veranderen heel wat spullen van eigenaar. De groep heeft nu (2 juni […]
Lees meerDit instructiefilmpje laat zien hoe u, op eenvoudige wijze, de ventilatieventielen schoonmaakt.
Lees meer